Hoe ziet ons onderwijs eruit?
Wij willen dat ieder kind het allerbeste leert. We kijken daarom heel goed hoe onze kinderen leren. Sommige kinderen leren door te luisteren. Andere door te zien. Wij leggen de leerstof op verschillende manieren uit. En we hebben heel veel materialen waarmee kinderen kunnen oefenen.
Het allerbeste leren begint bij ons met thematisch werken. Kinderen zijn super gemotiveerd om op onderzoek te gaan. Ze gaan verbanden zien, willen de diepte in en ontdekken iedere keer veel meer dan wij van tevoren bedenken. Doordat ze met hun eigen talent aan de slag gaan, vinden ze het leren leuk. Het werken met thema’s laat onze kinderen heel erg veel ontdekken en leren. De kleuters werken iedere dag vanuit thema’s. Vanaf groep 3 doen ze dit iedere middag. In de ochtend werken ze aan rekenen, taal en lezen. We verbinden dit zoveel mogelijk met de thema’s.
Kijken hoe jij het beste leert
Niet ieder kind leert op dezelfde manier. We kijken daarom heel goed hoe onze kinderen leren. Sommige kinderen leren door te luisteren. Andere door te kijken. Wij leggen de leerstof op verschillende manieren uit. En we hebben heel veel materialen waarmee kinderen kunnen oefenen. Ze mogen net zolang oefenen tot ze iets kunnen. Is iets te gemakkelijk dan krijgt een kind moeilijkere opdrachten. Vindt een kind iets moeilijk dan leggen we het nog een keer uit, of op een andere manier. Tijdens het werken met thema’s kan ieder kind op het eigen niveau aan een opdracht werken. Wie meer wil weten, verzint moeilijkere vragen. De kinderen vertellen elkaar wat ze geleerd hebben. Ze leren daardoor allemaal meer.
De ontwikkeling volgen
Kinderen moeten zich steeds blijven ontwikkelen. We volgen de ontwikkeling van ieder kind en leggen dit vast in het Cito leerlingvolgsysteem. Vanaf groep 3 toetsen we alle kinderen op de gebieden rekenen, spelling, lezen en vanaf groep 4 toetsen we ook op het gebied van begrijpend lezen. We gebruiken de methodeonafhankelijke toetsen van Cito en werken daarnaast met toetsen die bij de methodes horen.
Spelen en ontdekken bij de kleuters
De verschillen tussen kinderen die voor het eerst naar school gaan, zijn groot. Komt een kind van de peuterspeelzaal dan vertellen zij ons hoe het zich ontwikkeld heeft. We kijken ook zelf heel goed wie dit ene kind is en wat het al kan. We zien waar kinderen goed in zijn en prikkelen vanaf de eerste dag hun nieuwsgierigheid.
We starten bij de kleuters al met het werken met thema’s. Zij leren bij uitstek door te ontdekken. Jonge kinderen leren bovendien door te spelen. Ze spelen in de klas, maar ook buiten en in het speellokaal. De kleuters zitten regelmatig in een kring. Ze vertellen wat ze beleefd of ontdekt hebben. We vragen ze ook wat ze al van een thema weten en wat ze willen onderzoeken. De kinderen leren naar elkaar te luisteren en op elkaar te reageren.
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
We maken kinderen vanaf groep 1 verantwoordelijk voor het eigen werk. Alle kinderen werken zo zelfstandig mogelijk. Komen ze ergens niet uit dan kunnen ze ook elkaar om hulp vragen. Ze leren van en met elkaar. Onze kinderen leren vanaf groep 1 dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes. Ook hiervoor geldt dat wij willen dat kinderen het allerbeste leren. We kijken daarom goed wat een kind aankan.
Huiswerk
Vanaf groep 7 krijgen de kinderen iedere week huiswerk mee. In de groepen van 5 en 6 krijgen ze af en toe oefenwerk mee.
Kom je ook naar Uniek?